Skip to main content

Moduł I - Obszar B - Likwidacja barier w komunikowaniu i dostępie do informacji

Załącznik nr 1 do protokołu nr 9/2025 z dnia 28 maja 2025 roku

Zasady dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier w komunikowaniu się w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych w 2025 roku

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 roku, poz.44 ze zmianami)

2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2015r. poz.926 ze zm.)

Przez bariery w komunikowaniu się należy rozumieć ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie z niepełnosprawnością swobodne porozumiewanie się oraz przekazywanie informacji.

I. Warunki uzyskania dofinansowania

1. O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby ze znacznym, umiarkowanym i lekkim stopniem niepełnosprawności lub orzeczeniem o niepełnosprawności, z jednym z symboli: 04-O, 03-L, 10-N,12-C, dzieci i młodzież w wieku 6-24 lata z wyłączeniem osób, które mogą korzystać z dofinansowania w ramach programu ,, Aktywny samorząd.’’

2. W przypadku ubiegania się o dofinansowanie zakupu komputera należy załączyć opinię lekarza specjalisty (dzieci zaświadczenie logopedy lub pedagoga szkolnego) potwierdzającą konieczność posiadania komputera do celów swobodnego porozumiewania się i/lub przekazywania informacji.

3. Pozostałe warunki uzyskania dofinansowania:

1) Wnioskodawca nie ma zaległości wobec Funduszu,

2) Wnioskodawca w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku nie był stroną umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu, która została rozwiązana z przyczyn leżących po stronie wnioskodawcy,

3) Wnioskodawca złoży w PCPR wniosek wraz załącznikami o dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się.

4) Dofinansowanie nie może obejmować kosztów poniesionych przed przyznaniem dofinansowania i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu.

II. Wysokość dofinansowania

1. Wysokość dofinansowania wynosi do 95 % wartości urządzenia, jednak nie więcej niż 4 000,00 zł.

2. Rozliczenie przyznanego dofinansowania następuje na podstawie faktur lub rachunków wystawionych na Wnioskodawcę z wydłużonym terminem min. 14 dni płatności na rzecz Sprzedawcy oraz potwierdzeniem zapłaty udziału własnego przez Wnioskodawcę.

III. Tryb postępowania

1. Przy rozpatrywaniu wniosku bierze się pod uwagę: 1) całkowity koszt zadania, 2) średni dochód na członka rodziny, 3) sytuację zawodową, 4) uczęszczanie do szkoły, w tym wyższej, 5) deklarowany udział własny. 2. Ocena wniosku dokonywana jest przez Zespół Opiniodawczy do spraw rozpatrywania wniosków z zakresu rehabilitacji społecznej po przeprowadzeniu wstępnej weryfikacji przez wyznaczonego pracownika PCPR. 3. Podanie przez Wnioskodawcę informacji niezgodnych z prawdą, bez względu na to, czego dotyczą eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania. 4. Jeżeli Wnioskodawca zmarł wniosek nie podlega dalszemu rozpatrywaniu. Należy przyjąć do rozpatrzenia kolejny wniosek. 5. Decyzje o przyznaniu lub odmowie dofinansowania mogą być podejmowane po podjęciu przez Radę Powiatu Pleszewskiego uchwały dotyczącej podziału środków finansowych Funduszu na realizację poszczególnych zadań, w tym na likwidację barier w komunikowaniu się. 6. Wnioskodawcy, którym nie zostało przyznane dofinansowanie z powodu niewystarczającej wysokości środków Funduszu przeznaczonych na likwidację barier w komunikowaniu się w roku rozpatrywania wniosku, mogą wystąpić o dofinansowanie ponownie, składając nowy wniosek w kolejnym roku kalendarzowym.

7. Podstawą przyznania osobie niepełnosprawnej dofinansowania jest wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami.

8. Za kompletny wniosek uważa się wniosek zawierający wszystkie wymagane dane wraz z kompletem wymaganych załączników.

9. Podstawą przyznania osobie niepełnosprawnej dofinansowania są informacje aktualne na dzień złożenia wniosku, z wyjątkiem wniosków wnioskodawców zobowiązanych do uzupełnienia lub korekty danych – w tym przypadku podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania dofinansowania są informacje aktualne na dzień uzupełnienia wniosku.

10. Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa przedkładając jego oryginał lub notarialnie poświadczony odpis.

11. Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do PCPR informacje o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku oraz mających wpływ na realizację umowy np. o zmianie nazwiska, adresu zamieszkania, utracie przedmiotu dofinansowania.

12.Wnioskodawca jest zobowiązany do:

a) wykorzystania środków dofinansowania zgodnie z przeznaczeniem,

b) umożliwienia pracownikom PCPR przeprowadzenia kontroli,

c) przekazywania na każde wezwanie PCPR informacji dotyczących efektów udzielonego wsparcia. 13.Wnioski kompletne rozpatrywane są przez Zespół Opiniodawczy ds. rozpatrywania wniosków z zakresu rehabilitacji społecznej, który analizuje wnioski pod względem zgodności z kryteriami uprawniającymi do dofinansowania.

14. Zespół Opiniodawczy z każdego posiedzenia sporządza protokół, w którym zawiera informacje o przyznanych dofinansowaniach bądź odmowie przyznania dofinansowania.

IV. Zasady sprawowania kontroli nad wykorzystaniem środków Funduszu przekazanych na dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się

1. Dyrektor PCPR sprawuje nadzór nad wykorzystaniem środków Funduszu przekazywanych na dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się. 2. Na wniosek Starosty PCPR udziela informacji dotyczących sposobu i stopnia wykorzystania środków Funduszu. 3. PCPR zapewnia kontrolę nad prawidłowością wydatkowania środków.

DOKUMENTY DO POBRANIA

„Zasady dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier w komunikowaniu się w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych w 2025 roku - w formacie PDF